Alles in de blender

Niks in de blender...

Niks in de blender…

Ik ben sinds vrijdag nog meer een blender geworden. Alles mocht al in de mixer: sojamelk met kersen op lichtgezoete sap, zonder pit; yoghurt – bij voorkeur magere – met een banaan en een lepel eiwitpoeder – baasje moet wel groeien. Maar sinds enkele dagen zitten ook mijn gedachten erin. Niet bewust overigens. Dat ging zo.

Sinds afgelopen vrijdag, toen ik met vriend en collega Henk de sauna van Spaubeek bezocht, zitten mijn gedachten in de mix. Henk gold binnen ons bedrijf een beetje als de verstrooide professor en er werd daarom wel eens om hem gelachen. Maar sinds enkele jaren mag die verstrooidheid gezien worden als ‘bewust in gedachten zijn’. De man is de nooit als zodanig benoemde goeroe van A&C Media. Hij kan dat denken zo goed en het verwoorden van die gedachten zo overtuigend dat hij erin slaagde om in één enkele sessie mijn al jaren gekoesterde gedachtenpatroon aan gruzelementen te redeneren. Na dertig minuten besefte ik dat hij veel gelijk had. Wat ik dacht was niet waar, iedereen had zijn waarheid, de wereld was niet zwart-wit, en je ergeren aan iemand die je slechts een moment zou kennen – lees de asociale automobilist – was vooral, zo niet alleen, lastig voor jezelf. Heel praktisch! Stop met ergeren, wees tolerant! Er waren nog wat van die eye-openers, maar die beschouw ik als dermate privé dat ik ze hier niet wil delen.

Bij thuiskomst was mijn hoofd er nog vol van. Ik deelde mijn nieuwe kennis met mijn vrouw. Zij luisterde aandachtig en zij sloot zich aan bij Henks waarheden. Na een onrustige nacht – weinig slaap, gedachten in de mix – kreeg ik bij het bereiden van het ontbijt een nieuw teken dat mijn waarheid ‘old school’ was: mijn blender bleek kapot. De messen waren uit het lager gelopen en de boel lekte. Het bleek een mooi moment voor een nieuw apparaat en om mijn nieuwe gedachten over mijn leven en dat van anderen helemaal te implementeren.

Plaats een reactie